psyche

Wat betekent eten voor jou? Deel 2

 

In mijn vorig blogartikel heb ik je de vraag “Wat betekent eten voor jou?” gesteld. Waarschijnlijk heb je die vraag inmiddels kunnen beantwoorden. Ben jij tot de conclusie gekomen dat “Je lichaam geven wat het nodig heeft.” jouw enige antwoord is? Dan is de kans groot dat je een gezond eetpatroon hebt, waarmee je fit, vitaal en op gewicht blijft. 


 

Als je hebt geconstateerd dat je één of meerdere andere betekenissen aan eten geeft, is het waarschijnlijker dat jouw eetpatroon minder gezond is dan je zou willen. Het beantwoorden van de blogvraag geeft dan inzicht in het waarom, maar creëert geen gezonder eetpatroon. De betekenissen die jij aan eten geeft, zijn immers door het beantwoorden van de vraag niet ineens veranderd of verdwenen.

Maar hoe verander je nu zo’n betekenis die negatieve gevolgen heeft voor je gewicht en gezondheid? Of hoe laat je deze verdwijnen? Dit doe je door de behoefte die achter de betekenis zit serieus te nemen en een alternatief te zoeken die voorziet in deze behoefte.


Een simpel voorbeeld: Je hebt een week lang keihard gewerkt om een deadline te halen. En dan is het vrijdagavond en zit je moe op de bank. Je trekt een fles wijn open en pakt er een grote zak chips bij. Aan het eind van de avond is de fles half leeg, de zak chips op en baal je dat je je zo hebt laten gaan. De betekenis die jij op dat moment aan eten geeft is beloning en ontspanning.


Die behoefte van beloning en ontspanning is op dat moment niet meer dan normaal. Het is ook beter om die behoefte niet weg te drukken, want dan moet je op wilskracht die wijn en chips laten staan. En op wilskracht die keuze maken is erg lastig als je moe en gestresst bent van een week hard werken.

Geef dus toe aan die behoefte aan beloning en ontspanning, maar doe dat op een andere manier. Vraag jezelf af op welke manier je ook lekker kunt ontspannen en wat voor jou als een beloning voelt. Misschien is dat een lekker warm bad met je favoriete badschuim en een kopje rustgevende thee. Of word je heerlijk ontspannen van een wandeling door het bos of over het strand. Of….



Nu zijn niet alle betekenissen op zo’n simpele manier te veranderen. Sommige betekenissen hebben een een diepere emotionele lading. Denk bijvoorbeeld maar aan het inzetten van eten als troost als gevolg van een traumatische gebeurtenis. In dit soort situaties is professionele hulp bij het verwerken van die gebeurtenis aan te raden. Als de emotionele lading van die gebeurtenis minder heftig wordt, zal de behoefte aan troost en troosteten ook verminderen. 

Succes met het vinden van alternatieve manieren om in jouw behoeften te voorzien. Hulp hierbij nodig? Maak gerust een afspraak voor een gratis informatiegesprek.


Sandra


P.s. Ben je benieuwd naar mijn volgend Sanablog artikel? Meld je dan onderaan dit artikel aan voor mijn nieuwsbrief, zodat je mijn volgend artikel niet mist.