Waar training en gezondheid elkaar ontmoeten

7 tips om de decemberkilo’s er weer af te krijgen.

Oef…. Verschrikt kijk je naar het cijfer op de weegschaal. De hele maand december heb je niet op de weegschaal gestaan. Je durfde niet. Maar nu je in de eerste week van januari toch je kop maar uit het zand hebt gehaald, kun je er niet omheen. De afgelopen maand ben je 2 kg. aangekomen… Aargh, hoe krijg je dat er weer af?

 

Uit je normale ritme.

Herkenbaar? Dat ben je niet de enige. December zit vol feestdagen en vaak wordt er ook nog een weekje vrij genomen. Je raakt hierdoor sneller uit je vertrouwde eet- en beweegritme. Je eet hierdoor makkelijk meer dan normaal. Ook het bewegen schiet er dan vaker bij in. Maar hoe zorg je dat je in januari de draad weer oppakt en in je normale eet- en beweegritme komt?

Dat je snel uit de normale eet- en beweegritme raakt in december is te verklaren. Ten eerste wordt er tijdens de feestdagen zelf uitgebreider gegeten dan normaal. Een uitgebreider ontbijt, wat lekkers bij de koffie, een feestelijke lunch, weer wat lekkers bij de borrel en een 4-gangen diner zorgen er al snel voor dat je meer dan het dubbele eet. Maar van een paar dagen zo eten kom je geen kilo’s vet aan.

 

kerstkilo

 

Verleidingen, vieringen, borrels en recepties.

Ook alle verleidingen rondom de feestdagen spelen een rol. De pepernoten, chocoladeletters, kerststollen, kerstkransjes en andere lekkernijen vliegen je in december om de oren. Zie dat allemaal maar eens te weerstaan.

En daar komen de Sinterklaasvieringen, kerstborrels en nieuwjaarsrecepties van het werk en clubs nog eens bovenop. Dit is door corona in 2020 veel virtueel gedaan. Maar ook dan ontbraken de lekkere hapjes en drankjes veelal niet.

 

Sportschool dicht = minder beweging.

Tel hierbij op dat de sportscholen en veel sportclubs gesloten zijn (geweest) door de lockdown. En het grauwe en grijze weer heeft daarnaast niet echt meegeholpen om lekker buiten te gaan bewegen. Hierdoor heb je dus ook minder kilocalorieën verbrand dan normaal.

 

6 tips

Die extra kilo’s zijn dus prima te verklaren. Maar je wil natuurlijk niet in dat patroon van zwaarder worden blijven hangen. Daarom is het belangrijk dat je in januari zo snel mogelijk weer in je normale eet- en beweegritme komt, zodat je langzamerhand weer een beetje af gaat vallen. En daar heb ik een aantal tips voor:

 

  1. Kijk kritisch naar jouw boodschappenlijst. Staan daar ongemerkt lekkere en ongezonde dingen op? Schrap ze van je lijst. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten.
  2. Heb je nog lekkers in huis wat in het zicht staat of makkelijk te pakken is? Leg het weg op een plek waar je niet snel komt. Zo kom je minder snel in de verleiding het te pakken.
  3. Helpt tip 2 niet voldoende? Gooi het lekkers weg en bedenk wat voor jou belangrijker/gezonder is: Die kilo’s kwijtraken of het toch maar opeten omdat het zonde is om weg te gooien?
  4. Bedenk voor meerdere dagen tegelijk wat je gaat eten. Kies hierbij voor caloriearmere maaltijden. Als je vooruit plant kom je minder in de verleiding om een snelle, makkelijke, ongezonde en calorierijke maaltijd klaar te maken.
  5. Plan het sporten/bewegen bewust in. Zet het in je agenda en zorg voor een reminder. Zo verklein je de kans op uitstelgedrag.
  6. Zoek een wandelmaatje of fietsmaatje en spreek vaste momenten af om samen te wandelen/fietsen. Zo heb je een stok achter de deur en kun je toch volgens de coronarichtlijnen samen bewegen.

 

wandelen

 

Tip 7: Het december “Hoe blijf ik op gewicht?” plan.

Ik heb nog een zevende en laatste tip voor je. Ben jij het zat om ieder jaar weer opnieuw hier tegenaan te lopen. En wil je voortaan december doorkomen, zonder die extra kilo’s? Dan is het goed om van te voren een plan te maken. In dat plan beschrijf je wat je in december gaat doen, om te zorgen dat je zoveel mogelijk in je normale eet- en beweegpatroon blijft.

Lukt het je nu niet om weer terug te gaan naar jouw normale eet- en beweegpatroon? Of wil je volgende december voorkomen dat je weer die extra kilo’s erbij krijgt? En wil je hulp daarbij? Neem gerust contact met me op.

 

sana logo

P.s. Ben je benieuwd naar mijn volgend Sanablog artikel? Meld je dan onderaan dit artikel aan voor mijn nieuwsbrief, zodat je mijn volgend artikel niet mist.