Waar training en gezondheid elkaar ontmoeten

Hoe ga je om met stress in coronatijd?

Stress Personal Training

Het is een onwerkelijke tijd. Nog niet zo lang geleden konden we ons gewone leven leiden. Maar binnen een paar weken is ons normale leven en daardoor ook ons normale leefpatroon op zijn kop gezet door corona. En dat heeft vervelende gevolgen. Velen van ons maken zich zorgen om de toekomst wat betreft gezondheid. Maar corona brengt ook financiële zorgen met zich mee. Want wat staat er te gebeuren met je bedrijf of je baan? Voor veel mensen zorgt corona daarom voor stress. Hoe zorg je nu dat je die stress de baas blijft? Dat kan op 2 manieren.

Ten eerste kun je jezelf de volgende vraag stellen: Komt de stress voort uit iets waar ik invloed op heb en zou kunnen veranderen? Als je hierop bevestigend kunt antwoorden, kun je stress verlagen door naar een praktische oplossing te zoeken. In het geval van corona, kun je de corona uiteraard niet zelf oplossen. Maar problemen die ontstaan zijn door corona zijn in sommige gevallen wel praktisch op te lossen. Heb je bijvoorbeeld een eigen bedrijf en valt omzet weg, omdat je je diensten niet meer uit kunt voeren? Dan kun je gaan kijken of een ander aanbod van jouw diensten nu meer geschikt is. Als je door dat nieuwe aanbod weer omzet kunt draaien, haal je de bron van stress weg. Of als gestrest bent omdat je bang bent corona te krijgen, kun je deze angst verkleinen door je goed aan de richtlijnen te houden. We noemen dit probleemgerichte coping.

Corona stress Personal Training

Maar het kan ook zijn dat je moet concluderen dat je geen invloed hebt op de situatie. Dat is goed denkbaar als het om de gevolgen van corona gaat. In dat geval kost het veel energie om je zorgen te maken over iets dat je niet op kunt lossen. Je blijft dan in cirkels ronddraaien. En dat levert alleen nog maar meer stress op. Zoeken naar een praktische oplossing is dan niet zinvol. In dat geval kun je beter kijken hoe je met die stress om kunt gaan. Daarmee haal je de bron van stress niet weg, maar je zorgt dat je er minder last van hebt. We noemen dit emotiegerichte coping. Maar hoe doe je dat? Dat kan op verschillende manieren. Ik zal 10 tips voor je op een rij zetten:

  1. Vervang belemmerende negatieve gedachten door helpende positieve gedachten.
  2. Zorg voor voldoende slaap.
  3. Plan bewust activiteiten in die ontspannend zijn.
  4. Eet gezond.
  5. Luister naar muziek waar je rustig of blij van wordt.
  6. Doe ademhalings- en/of ontspanningsoefeningen.
  7. Ga sporten/bewegen.
  8. Zoek sociale steun.
  9. Kijk naar en leer van mensen die goed met stress om kunnen gaan.
  10. Benoem voor je gaat slapen een lichtpuntje van die dag.

In sommige situaties is het mogelijk om zowel probleemgerichte als emotiegerichte coping in te zetten. Het beste is dan ook om beide manieren te gebruiken.

Ervaar je stress en heb je behoefte aan persoonlijke hulp om deze stress aan te pakken? Neem gerust contact met me op. Ik wens je sterkte en gezondheid toe in deze stressvolle periode!

sana logo

P.s. Ben je benieuwd naar mijn volgend Sanablog artikel? Meld je dan onderaan dit artikel aan voor mijn nieuwsbrief, zodat je mijn volgend artikel niet mist.